De ce trebuie sa bem apa?

by / sâmbătă, 01 februarie 2014 / Published in Articole

Auzim pretutindeni “Trebuie sa bei cel putin 2 litri de apa pe zi…”. Si majoritatea dintre noi chiar incercam sa consumam cat de multa apa putem, insa trebuie sa recunoastem ca nu este atat de usor. In contextul unei zile aglomerate, daca iti amintesti sa bei un pahar de apa in pauzele dintre activitati, e bine. Si totusi incercam, pentru ca trebuie. De ce trebuie? La aceasta intrebare fiecare avem un raspuns pregatit, insa nu prea mult studiat. Ei bine, daca acest TREBUIE ar fi cunoscut pentru adevarata lui importanta, poate mult mai multa lume ar consuma apa cu o alta constiinciozitate.

In randurile ce urmeaza va prezentam cateva date despre prezenta apei in organismul uman, date emise de Catedra de Fiziologie, din cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie, Bucuresti.

Asadar, repartizarea apei in organism in raport cu intensitatea proceselor vitale, adica procentul cantitatii de apa prezent in organism de-a lungul vietii unei persoane este:

  • Embrion …………… 90–97%
  • Copil 0–1 an ……… 75%
  • Copil 1–12 ani …… 65%
  • Adolescent ……… 50–58%
  • Adult 30–59 ani … 60–70%
  • Barbat ……………… 55–63%
  • Femei ……………… 47–52%
  • Varstnic >60ani … <50%

Repartizarea apei in functie de tipul de tesut:

  • Smalt …………………… 0,2%
  • Dentina ………………… 10%
  • Tesut osos …………… 25%
  • Tesut adipos ……… 20–30%
  • Tesut cartilaginos …… 55%
  • Tesut conjunctiv ……… 60%
  • Tesut muscular ……… 75%
  • Tesut nervos …………… 80%

Repartitia apei in organe:

  • Oase ……………………… 22–25%
  • Tiroida …………………… 70–75%
  • Rinichi …………………… 80–85%
  • Creier:
  • substanta cenusie ……… 85%
  • substanta alba …………… 70%
  • Inima, plamani ………… 80%
  • Ficat, piele ……………… 70%

Acum, avand aceste date putem concluziona cu usurinta ca o buna functionare a organismului este dependenta de un nivel hidric optim.

De-a lungul unei zile, corpul nostru pierde, in medie, 2.5 litri de apa (in conditiile unui efort fizic minim si a unei temperaturi normale, fiindca in cazul unui efort fizic intens sau a unei temperaturi ridicate se pot inregistra pierderi de pana la 5-6 litri de apa) . In acelasi timp, asimilam printr-o alimentatie sanatoasa in jur de 1 litru de apa. Datoria noastra fata de propriul organism este sa ii furnizam restul de apa pierdut.

Acestea fiind spuse, daca te simti obosit, nervos si nu te poti concentra, aminteste-ti cata apa ai baut astazi. Arunca din nou o privire peste datele de mai sus si vei observa ca organele responsabile cu aceste functii depind de nivelul hidric pe care tu il mentii.

Nu uita, o viata sanatoasa inseamna o hidratare corespunzatoare!

Lasă un răspuns

TOP